bigmamaandthesoulshaker

Av Lisen och Zara - Torsdag 27 juli 13:20

Jag hade bokstavligen kunnat lägga ut tusen... ok kanske inte tusen men lätt hundra bilder från vår resa men ska försöka välja ut några färre...

Bästa resan jag gjort, inklusive bilresan ner. Lite ansträngande genom Tyskland, ja, men så värt det!

Väl på plats i Italien var huset en dröm! Så vackert och omgivningen likaså. Hade kunnat stanna hela sommaren men av nån dum anledning så hade vi bara bokat en vecka. Alldeles på tok för lite, fanns hur mycket mer jag hade velat se fortfarande. Resten av familjen kom ju och mötte upp oss vid huset. Eller nja, de skulle ha mött oss men halvägs genom Italien ringer Micke och säger att han inte får ut hyrbilen för att han inte har passet med sig. Hmmm... what to do..? Klurade på om jag skulle köra ner till Rom och hämta upp dem men vi var fortfarande flera timmar bort från huset och med andra ord säkert 6 timmar bort från Rom så det kändes inte som ett alternativ. Så de fick ta sig till en tågstation och hoppa på ett tåg till Cortona (eller vad jag trodde var Cortona, vår närmsta stad). Vi tog oss till huset, trötta och slitna efter 4 dagar i bil. Jag hann bara kissa och sen sätta mig i bilen igen för att hämta de på stationen. Det började bli mörkt, jag var trött, hungrig och skulle köra upp och ner för ett berg med bara serpentinvägar. Arg som ett bi på Micke för att han satt mig i denna situation. Hyfsat emotionell om man säger så... Jag följer GPSen och det går ändå rätt bra. Tills jag kommer till ett stort fält av solrosor när gpsen säger "parkera din bil och gå till slutdestination ". Alltså jag var MITT i ett fält. Inga tåg, hus eller bebyggelse NÅNSTANS i närheten... Fick ett megapsykbryt, ringde Micke som såklart inte kunde göra nåt från tåget lixom. Jag satt där i bilen och bara fulgrät. Lost in Italy. Gick in på googlemaps och provade igen. Denna gång fick jag ett annat förslag. Tog mig samman och körde vidare och tack o lov hittade jag tågstationen!!! Men han hade inte köpt biljetter till Cortona utan till en minimini by utanför. Klockan närmade sig 23 på kvällen, det var kolsvart ute. Inga tåg. Hittade ett litet café som höll på att stänga och fick köpa lite vatten av honom. Sen var det bara att vänta. Till SLUT kom det ett tåg till denna lilla station och ut klev en liten familj, MIN familj. Lyckan var total, fast jag var ff arg på Micke... Dagen efter började jakten efter hyrbil. Vi klarade oss inte på bara en bil utan behövde två. Fick en bil bekräftat på en flygplats några mil från huset, åkte dit men nä, de hade inga bilar... Men vi har ju bokat och ni har bekräftat! Näää, no car miss, no cars. Då kom nästa psykbryt. Jag bara vägrade åka därifrån utan en bil. Stackarn bakom disken blev nog lite rädd för hon tog fram massa nycklar och började knappra frenetiskt på datorn. Till sluuuut hittade hon en bil. Lycka!

Efter allt detta kändes det som att semestern var back on track! Ock vilken resa! Vilka fantastiska platser vi sett! Dom sagt, bästa resan hittills!??

Oj vad svårt att välja ut det bästa... kanske kommer några fler bilder sen. Men nu dags att ta tag i verkligheten = städa huset. Snark...

Men jag kommer vara evigt tacksam till Lisen som tog med mig på denna resa. Äntligen fick vi göra vår roadtrip som vi pratat om i sååååå många år! Haha! Underbart var det! Älskar dig! /Zara

Av Lisen och Zara - Måndag 17 juli 00:32

Vi har kommit fram till Italien och huset i Toscana. Huset är helt underbart, över förväntan! Det är vackert och bohemiskt precis som jag hoppades och önskade.

Resan ner gick jättebra, Elis är ju en pärla att ha som resesällskap. Han är glad, nyfiken och tillfreds, älskar äventyr och roar sig själv i bilen under dessa långa sträckor, inget gnäll alls!
Zara gnällde inte heller;-) och körde bild som ett pro!
Stanford skötte sig exemplariskt, han är en sån A-hund, glad så länge han får vara med och gillar alla, en fröjd.

Det var ju så klart lååååångt att köra men vi sov första natten på färjan mellan Trelleborg och Rostock, jag hatar färjor och detta var inget undantag. Sorglig, medelstor färja och jag kände mig som fångad i en sardinburk, jag sov endast 3 timmar den natten.
Dagen efter körde vi genom hela Tyskland ända till Füssen ( sydtyskland) som var så fint. Hotellet var tipp topp och staden urgullig, fantastiskt vattenfall och naturen var så fin plus god mat. Enda negativa var att typ ingen pratade engelska och vi kan ingen tyska och svårt med glutenfri mat, inte ens McDonalds hade glutenfria bröd ( vilket finns i Sverige VET JAG)!!!
Men vi hittade tillslut en restaurang som hade glutenfritt och det var gott. Dessutom var de mycket strikta angående Stanford, hund alltså, han fick inte ens kissa mot ett träd, ett träd hallå?!!!!!! Men det ignorerade jag totalt...

Men i det hela fick Tyskland höga poäng, vi gillar Tyskland speciellt södra Tyskland, tumme upp!

Av Lisen och Zara - Måndag 10 juli 07:00

Idag bär det av!
Zara, jag och Stanford lämnar El Stockholmo och kör mot Kalmar för att plocka upp Ellan sen styr vi kosan mot färjan/Trelleborg och kontinenten:-)

Av Lisen och Zara - Måndag 10 juli 06:15

Den kommer lite fläckvis, den där sommaren. Men i helgen visade den sig och härligt var det! Passande nog var det dessutom Hamnfestivalen i stan vilket alltid är lite roligare när det är fint väder.

Vi åkte in en sväng på lördagen, barnen fick åka lite karuseller, vi fick äta lite "gatmat" och som grädde på moset enligt barnen åkte vi buss in.

Finn hittade en fyrklöver vid busshållplatsen, så nu förväntar han sig bra med tur resten av livet...

Söndagen hade jag resfeber och var rastlös så vi packade ihop oss och åkte på ett utomhusbad rätt nära oss. Har inte varit där på flera år (är rätt dyrt att gå in på) så barnen upptäckte det som på nytt och hade hur kul som helst. Men den "uppvärmda" poolen var bara 18 grader varm. 18 grader är fan inte mycket alltså. Hade lika gärna kunnat bada i sjön. Lykke verkligen hackade tänder men självklart stoppade det dem inte...

Sen på kvällen grillade vi och åt ute för första gången i år. Underbart!

Nu sitter jag vid gate 5 på Luleå Airport och väntar på att få gå ombord mitt flyg som ska ta mig till Lisen. Idag är nämligen dagen D! Som vi väntat!!! Idag sätter vi oss i lilla blå (Lisens bil) och börjar vår resa ner till Italien och Cortona. Ska bli sjukt kul och lite pirrigt att köra så långt. Vi har velat åka på roadtrip sen gymnasiet och NU blir det av. Tut tut, se upp, häääär kommer vi!!!
/Zara

resor · Zara
Av Lisen och Zara - Lördag 8 juli 14:03

Vi har sorg.... i torsdags fick vår älskade Stella somna in...

Momo tar hand om dig nu<3

Av Lisen och Zara - Måndag 3 juli 19:39

Besökt Södersjukhuset idag. Jag har en hudmärke på lillfingret som hudkliniken tagit biopsi på, det visade sig vara en dålig liten prick. Det är ett förstadie till skivepitelcancer som är en malign cancerform. Bara nån nämner C ordet blir man ju iskall inombords!

Märker måste opereras bort i sin helhet så i augusti blir de OP.
Märket är en solskada, alltså detta kommer pga mycket tid i solen och händerna är ju ett utsatt område.
Jag har ju rest och varit mycket i solen i mitt liv men alltid, ALLTID varit noga med solskydd...alltid! Nu kommer jag definitivt vara ännu mer noga med skugga och solskydd.

Jag är bara lycklig att jag gick dit i tid innan märket blev fullbordad cancer!!! Det var min stora son som poängterade att märket på lillfingret hade vuxit och såg mysko ut, evigt tacksam honom!!!!

Alltså folk, KONTROLLERA ERA MÄRKEN/PRICKAR/FÖDELSEMÄRKEN BUMS!!!!

Sedan har Stanford haft möte med veterinären för han har skadat ögat och fått droppar utskrivet SUCK! Men den stackarn verkar bättre idag än igår iaf...

Full dag idag alltså...

Av Lisen och Zara - Lördag 1 juli 15:23

Hej!

Vi är två vänner, 35+, i olika delar av landet, som känt varann hela livet. Vi bloggar på var sitt håll men ibland ihop.
Bloggen handlar om allt mellan himmel och jord, allt från djupet av de djupaste delarna av ens hjärta till ytan av det ytt