bigmamaandthesoulshaker

Inlägg publicerade under kategorin Zara

Av Lisen och Zara - Onsdag 16 aug 09:59

Alltså vilken höst jag kommer ha, jag är tom avis på mig själv!    Fjällresa, Palma och Thailand... Då känns det helt ok att ha börjat jobba igen. Ok det var en lögn, jag hade gärna fortsatt vara ledig några veckor...nä då det känns faktiskt helt ok.

I helgen var vår årliga fjällvandringsresa med några kvinnor jag sjungit tillsammans med för många år sen. Vi bodde i Björkliden och första dagen utgick vi därifrån och gick först till Kratersjön bara nån km upp. Jättebra och rätt lätt led, gångvänlig lixom. Några bäckar att ta sig över men inga problem, vi var ju sjukt välutrustade från topp till tå!! Mötte rätt många ändå som gick med vanliga tennisskor och jeans och vi kom rustade för att vara borta flera dagar (fast vi bara gick på dagsturer). Men hellre det än att bli fast i nån dimma eller regnoväder som flyger in helt plötsligt. Men iaf, för att återvända till leden, vi kände att det var lite kort att gå tillbaka direkt så vi tog en annan väg  tillbaka så vi hamnade vid Rallarkyrkogården som var jättefin, lite mystisk stämning, och sen Rallarleden tillbaka till stugan. Rallarleden däremot var ju öööken! Så fruktansvärt tråkig led att gå. Inget fint att se och lite lätt sluttande uppför hela vägen. Blä! Den tänker jag inte gå igen!

Men sen andra dan åkte vi till Abisko och tog linbanan upp till Aroroa Sky Center (eller vad det nu heter) och därifrån fortsatte vi gå ändå mot toppen. Det var en betydligt kortare tur men rätt uppför och med hård vind, närmare 20 sekundmeter hade vi den dagen. Upp i linbanan gungade det en heeeel del kan jag säga, hujja! Utsikten däruppifrån var ju såklart spektakulär men just vädret gjorde att det försvann lite av den där "Halleluja" känslan. Sen skulle vi ta linbanan ner...alltså om det var hujja att ta den upp så var ner ingen lek alltså. Vinden hade ökat och ja, det kändes kanske mindre i själva sittkorgen men att åka rakt nerför var så obehagligt!!! Så fort Jonna började röra sig eller skulle ta kort eller nåt så bara skrek jag att hon skulle sitta still o inte röra en muskel. Jag var så himla rädd hela vägen ner. Aldrig vart så glad NÅNSIN att komma på marken igen!!

Där åker ner för liften. Utsikten helt enorm men kändes i magen...

Sen när vi var tillbaka i stugan fick vi lära oss en ny drink, eller shot kanske. Shot med mörk rom och sen efter tuggar du i dig en lime som är doppad i kanel o socker. Variant på tequila. Värmde hela vägen ner. Men ändå gott på nåt konstigt sätt...

Nu är det jobb jobb jobb i några veckor och sen packa om väskan för att åka till PAAAALMAAA med min bästa bästa vänner Lisen, Erika o Sofia. Ska bli så himla kul och jag längtar så mycket efter de allihopa! Lite synd att inte Linda och Jessica kunde följa med så hela tjejligan blev komplett men jag tager vad jag får!

Jaha, skulle jag jobba nurå eller hur var det nu.... /Zara

resor · Zara
Av Lisen och Zara - Onsdag 9 aug 11:27

Japp, då var det gjort! I princip nöjd om än det blev lite väl uppklippt. Men det växer ju! Så om typ en månad tror jag det kommer bli precis som jag hade tänkt det. Luggen är jag helt nöjd med, känns skönt att den är tillbaka! Vad tycker ni?

Före

Efter...

Nu håller jag på att packa för fullt, imorgon drar jag o några härliga damer upp till Björkliden för fjällvandring några dagar. Ska bli härligt!

Hej svejs!/Zara

Av Lisen och Zara - Lördag 5 aug 10:12

Men tack o lov inte regn... Micke har inte kommit hem ännu och jag var sugen på kompishäng så jag o Anna tog barnen ut till Klubbviken. En trång och varm båtresa ut men jättehärligt på plats! Vi badade, år lunch och barnen hann springa av sig ordentligt. Sen tog vi båten in till Södra hamnplan och de har verkligen fixat till där. Fik, sportotek där man kan låna inlines, kickar, skateboards mm mm. Vi stannade kvar där ett tag o lekte vidare och barnen hann bada igen!

Idag kommer äääääääntligen Micke hem. Ska bli skönt att få hem honom...

Men först lite soffmorgonhäng med Lykke. Sjusovaren Finn visar inga tecken på att vakna ännu... Ha en bra dag!/Zara

Av Lisen och Zara - Tisdag 1 aug 14:17

Jag har nu TVÅ gånger skrivit ett långt inlägg och så vips vara loggas jag ut! Allt borta, bara börja om... Men jag är int bitter inte...

Ok ok, andra försöket till en liten sammanfattning då...
?Saknar Italien
?Avis på Lisens alla inlägg på sociala medier
?Älskar stugan i Kamlunge
?inte redo för att börja jobba ännu

Men i rättvisans namn så hårt sommaren verkligen tagit fart sen vi km hem från Italien. Varmt och soligt varje dag. Barnen får bada, vi kan vara ute hela dagarna. Win-win. Så norrland har sina fördelar...

I lördags vinkade vi av Micke som ska på sin första mc semester med ett par kompisar. Lite pirrigt men han var så ivrig och förväntansfull så det går ju inte annat än att vara väldigt glad för hans skull.

Jag och barnen åkte sen tillbaka till stugan och dagarna bara tuffar på lixom. Två veckor kvar av semestern. Har inte nån jobbångest även om jag mycket gärna fortsätter vara ledig i fem veckor till..

Men jag har mycket att se fram emot! Nästa vecka drar jag o några kompisar till Abisko på ett fjälläventyr. Vi var förra året oxå och gjorde några dagsturer. Ska försöka ta några andra stigar i år.
Sen andra helgen i september drar jag och de bästa brudar som finns till Palma på en lång weekend. Det ska bli så skönt!! Och SEN, fast först till höstlovet, åker vi två veckor till Thailand! Nu börjar det vara 5 år sen vi var sist och jag längtar såååå mycket!

Men först är vi här och nu. Kamlunge och stugan. Ska in till Kalix på en stund och handla, har levt på korv nu i två dagar. No more...

Hej svejs så länge! / Zara

Av Lisen och Zara - Torsdag 27 juli 13:20

Jag hade bokstavligen kunnat lägga ut tusen... ok kanske inte tusen men lätt hundra bilder från vår resa men ska försöka välja ut några färre...

Bästa resan jag gjort, inklusive bilresan ner. Lite ansträngande genom Tyskland, ja, men så värt det!

Väl på plats i Italien var huset en dröm! Så vackert och omgivningen likaså. Hade kunnat stanna hela sommaren men av nån dum anledning så hade vi bara bokat en vecka. Alldeles på tok för lite, fanns hur mycket mer jag hade velat se fortfarande. Resten av familjen kom ju och mötte upp oss vid huset. Eller nja, de skulle ha mött oss men halvägs genom Italien ringer Micke och säger att han inte får ut hyrbilen för att han inte har passet med sig. Hmmm... what to do..? Klurade på om jag skulle köra ner till Rom och hämta upp dem men vi var fortfarande flera timmar bort från huset och med andra ord säkert 6 timmar bort från Rom så det kändes inte som ett alternativ. Så de fick ta sig till en tågstation och hoppa på ett tåg till Cortona (eller vad jag trodde var Cortona, vår närmsta stad). Vi tog oss till huset, trötta och slitna efter 4 dagar i bil. Jag hann bara kissa och sen sätta mig i bilen igen för att hämta de på stationen. Det började bli mörkt, jag var trött, hungrig och skulle köra upp och ner för ett berg med bara serpentinvägar. Arg som ett bi på Micke för att han satt mig i denna situation. Hyfsat emotionell om man säger så... Jag följer GPSen och det går ändå rätt bra. Tills jag kommer till ett stort fält av solrosor när gpsen säger "parkera din bil och gå till slutdestination ". Alltså jag var MITT i ett fält. Inga tåg, hus eller bebyggelse NÅNSTANS i närheten... Fick ett megapsykbryt, ringde Micke som såklart inte kunde göra nåt från tåget lixom. Jag satt där i bilen och bara fulgrät. Lost in Italy. Gick in på googlemaps och provade igen. Denna gång fick jag ett annat förslag. Tog mig samman och körde vidare och tack o lov hittade jag tågstationen!!! Men han hade inte köpt biljetter till Cortona utan till en minimini by utanför. Klockan närmade sig 23 på kvällen, det var kolsvart ute. Inga tåg. Hittade ett litet café som höll på att stänga och fick köpa lite vatten av honom. Sen var det bara att vänta. Till SLUT kom det ett tåg till denna lilla station och ut klev en liten familj, MIN familj. Lyckan var total, fast jag var ff arg på Micke... Dagen efter började jakten efter hyrbil. Vi klarade oss inte på bara en bil utan behövde två. Fick en bil bekräftat på en flygplats några mil från huset, åkte dit men nä, de hade inga bilar... Men vi har ju bokat och ni har bekräftat! Näää, no car miss, no cars. Då kom nästa psykbryt. Jag bara vägrade åka därifrån utan en bil. Stackarn bakom disken blev nog lite rädd för hon tog fram massa nycklar och började knappra frenetiskt på datorn. Till sluuuut hittade hon en bil. Lycka!

Efter allt detta kändes det som att semestern var back on track! Ock vilken resa! Vilka fantastiska platser vi sett! Dom sagt, bästa resan hittills!??

Oj vad svårt att välja ut det bästa... kanske kommer några fler bilder sen. Men nu dags att ta tag i verkligheten = städa huset. Snark...

Men jag kommer vara evigt tacksam till Lisen som tog med mig på denna resa. Äntligen fick vi göra vår roadtrip som vi pratat om i sååååå många år! Haha! Underbart var det! Älskar dig! /Zara

Av Lisen och Zara - Måndag 10 juli 06:15

Den kommer lite fläckvis, den där sommaren. Men i helgen visade den sig och härligt var det! Passande nog var det dessutom Hamnfestivalen i stan vilket alltid är lite roligare när det är fint väder.

Vi åkte in en sväng på lördagen, barnen fick åka lite karuseller, vi fick äta lite "gatmat" och som grädde på moset enligt barnen åkte vi buss in.

Finn hittade en fyrklöver vid busshållplatsen, så nu förväntar han sig bra med tur resten av livet...

Söndagen hade jag resfeber och var rastlös så vi packade ihop oss och åkte på ett utomhusbad rätt nära oss. Har inte varit där på flera år (är rätt dyrt att gå in på) så barnen upptäckte det som på nytt och hade hur kul som helst. Men den "uppvärmda" poolen var bara 18 grader varm. 18 grader är fan inte mycket alltså. Hade lika gärna kunnat bada i sjön. Lykke verkligen hackade tänder men självklart stoppade det dem inte...

Sen på kvällen grillade vi och åt ute för första gången i år. Underbart!

Nu sitter jag vid gate 5 på Luleå Airport och väntar på att få gå ombord mitt flyg som ska ta mig till Lisen. Idag är nämligen dagen D! Som vi väntat!!! Idag sätter vi oss i lilla blå (Lisens bil) och börjar vår resa ner till Italien och Cortona. Ska bli sjukt kul och lite pirrigt att köra så långt. Vi har velat åka på roadtrip sen gymnasiet och NU blir det av. Tut tut, se upp, häääär kommer vi!!!
/Zara

resor · Zara
Av Lisen och Zara - Fredag 30 juni 15:32

Första semesterveckan. Jag gör som vanligt samma misstag och försöker pressa in så mycket som möjligt... Eftersom Micke ff jobbar o skulle vara del av veckan i sthlm så tyckte vi att vi lika kunde åka bort oxå. Så vi packade in oss (plus Meja, Lykkes kompis) och drog till mina föräldrars stuga i Långsund. De skulle inte vara där så vi fick placet för oss själva. Rätt så skönt. Det regnade en del men det stoppade inte barnen från att vara ute i stort sett hela tiden. Det var vattenkrig och upptäcktsfärd mm. På kvällarna tog vi en bastu innan vi sjönk ner i soffan med lite filmmys. Min kusin var även där ( fast i sina föräldrars stuga bara några meter från vår) så vi fick chans att hänga ikapp med dem. De bor i London så vi får inte träffa dem så mycket tyvärr, men nu blev det en hel del!

Många eldar utomhus blev det oxå. Finn hårt blivit något av en expert på att göra upp eld.

Han har dessutom lärt sig köra cross. Nåt han verkligen velat men inte vågat... Men nu släppte det!

Vi hann även med en dagstur till Kamlunge där vi mötte upp Mejas mamma och storebror. Stannade över dan och käkade lunch innan vi lämnade tillbaka Meja som skulle hem på fotboll och vi åkte tillbaka till Långsund där nu även mormor och morfar kommit.

Busig tjej...

Torsdag åkte vi hem och mötte upp Micke som kommit hem. Ska erkänna att jag hunnit börja längta efter honom...

Idag kom sommarvärmen tillbaka och vi har varit och badat hela dagen. I helgen blir det nog inte så många knop. Lykke har lite kalas att gå på men sen laddar vi för nästa vecka när hennes konståkningsläger drar igång. Det är klubbens egna läger vilket innebär rätt mycket jobb för oss föräldrar, men det är mest bara roligt!

Sen är det bara en vecka till vi drar till ITAAAALIEN! Oj vad jag längtar! Vacay mode ON! /Zara

Av Lisen och Zara - Lördag 24 juni 09:01

Japp då var midsommar över för detta år. Vi har alltid jättetrevligt när vi firar med våra vänner men nånstans i mig känner jag ändå ett behov av att bryta alla traditioner vi har, göra nytt! Eller inte göra nåt! Men all cred till Anna och Adam, de är fantastiska värdar och bjuder alltid på supergod mat och roliga lekar. Jättekul! Det har inte alls med det eller dem att göra. Det är bara en känsla jag har...

God morgon! Nu ska vi se Vaiana och sen när resten av familjen vaknat åker vi till stugan för att lämna badtunnan vi köpt i veckan. En begagnad en så den behöver lite kärlek och omsorg innan vi kan börja bada i den. Men det kommer bli jättebra!!

Hoppas ni haft en bra midsommar! /Zara

Hej!

Vi är två vänner, 35+, i olika delar av landet, som känt varann hela livet. Vi bloggar på var sitt håll men ibland ihop.
Bloggen handlar om allt mellan himmel och jord, allt från djupet av de djupaste delarna av ens hjärta till ytan av det ytt